مقالات

جامپینگ فیتنس چیست؟

جامپینگ فیتنس چیست؟

انواع جدید رشته‌های ورزشی تناسب اندام مانند فیتنس، فیتنس نچرال و… در سالیان اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. امروزه بسیاری از باشگاه‌های ورزشی این ورزش‌ها را در برنامه کاری خود گنجانده‌اند. از جمله ورزش‌های تناسب اندام که جدیدا معرفی شده و باتوجه‌به خصوصیات هیجان‌انگیزش بسیار مورد توجه قرار گرفته، جامپینگ فیتنس است.

همان طور که jumping-fitness اشاره کرده است، این رشته ورزشی در حوزه فرم‌دهی به بدن و تقویت سیستم قلبی – عروقی بسیار مفید است. و می‌تواند به‌صورت گروهی و همراه با موسیقی انجام شود. و علت آن است که ورزشکاران مبتدی نیز به این ورزش علاقه‌مند شوند. در ادامه این مطلب به بررسی فیتنس جامپینگ خواهیم پرداخت. بنابراین، اگر مشتاقید تا در مورد این ورزش اطلاعاتی کسب نمایید، تا پایان همراه ما باشید.

جامپینگ فیتنس (Jumping Fitness)

ورزش جامپینگ فیتنس یکی از انواع ورزش‌های تناسب است که به‌وسیله ترامپولین انجام می‌شود. و برنامه ورزشی آن پر از حرکات پرهیجان و ریتمیک است. این رشته ورزشی امروزه در سراسر جهان در حال گسترش است. جالب است بدانید که به‌صورت علمی و حرفه‌ای بر روی آن کار می‌شود.

از آثار تمرینات این ورزش فیتنس می‌توان به چربی‌سوزی، کاهش وزن، تقویت عضلات کل بدن، تقویت سیستم قلبی – عروقی و… اشاره کرد. حرکات این رشته ورزشی چندان سخت نیستند. این موضوع باعث می‌شود تا تمامی گروه‌های سنی بتوانند حرکات این رشته را انجام دهند.

جامپینگ فیتنس

میزان آسیب‌دیدگی در رشته ورزشی جامپینگ فیتنس به نسبت سایر ورزش‌های تناسب‌اندام کمتر است. همچنین این رشته ورزشی می‌تواند باعث فرم دهی به اندام‌هایی مانند سینه، باسن و… شود.

آیا جامپینگ فیتنس برای چربی‌سوزی مؤثر است؟

حرکات این ورزش بیش از 400 عضله را در بدن درگیر می‌کنند. به همین جهت تاثیر بسزایی در تقویت عضلات و چربی سوزی دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید چربی‌های بدن خود را آب کنید، جامپینگ فیتنس می‌تواند انتخابی مناسب برای شما عزیزان باشد.

فواید رشته ورزشی جامپینگ فیتنس

در این بخش قصد داریم تا ورزش‌کردن با ترامپولین را مورد بررسی قرار دهیم. فواید ورزش این رشته فیتنسی به شرح زیر است:

  • چربی‌سوزی بالا و ممکن شدن دستیابی به اندامی متناسب
  • ضدافسردگی در اثر ترشح هورمون اندورفین و ایجاد نشاط و شادی
  • عضله‌سازی و تقویت ماهیچه‌های مرکزی بدن
  • بهبود وضعیت تراکم استخوان
  • چربی‌سوزی و برطرف‌شدن چربی‌های انباشته بدن باتوجه‌به متابولیسم بالا
  • کمک به رشد فکری و جسمی کودکان
  • بهبود سیستم قلبی – عروقی

مضرات رشته ورزشی جامپینگ فیتنس

در تمامی ورزش‌ها مصدومیت‌ها و آسیب‌دیدگی‌هایی رخ می‌دهد که امری طبیعی است. بنابراین نمی‌توان در صورت برخورد با چنین اتفاقاتی، یک ورزش را مضر عنوان کرد. از جمله آسیب‌دیدگی‌های این رشته می‌توان به شکستگی دست‌وپا، کشیدگی عضلات، پیچ‌خوردگی پاها و برخورد با دیگران اشاره کرد.

معمولاً این آسیب‌دیدگی‌ها به دلیل انجام کارهای خطرناکی مانند استفاده هم‌زمان دو نفر از یک ترامپولین، پرش غیراصولی، پشتک‌زدن و… رخ می‌دهد. در نتیجه می‌توانیم به‌سادگی با رعایت نکات ایمنی، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نماییم.

نکات ایمنی استفاده از ترامپولین در این ورزش

  • تنها یک نفر مجاز به استفاده از یک ترامپولین است و استفاده گروهی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به بار آورد.
  • بدون اجازه مربی جامپینگ فیتنس، به‌هیچ‌عنوان حرکات نمایشی مانند پشتک‌زدن را انجام ندهید.
  • استفاده از تجهیزات حمایتی مانند تشک نرم و… برای افراد مبتدی الزامی است.
  • مربیان می‌بایست همواره بر عملکرد ورزشکاران نظارت داشته باشند.

آیا ورزش جامپینگ فیتنس برای کودکان مناسب است؟

به‌این‌علت که کودکان نمی‌توانند ورزش‌هایی مانند بدنسازی و فیتنس را به دلیل سنگین بودن تمرینات انجام دهند، ورزش‌هایی مانند جامپینگ فیتنس کودکان می‌تواند جایگزین آنها شود.

این ورزش شامل حرکات معمولی و سبکی می‌شود که انجام آنها برای کودکان نیز چندان سخت نیست. در نتیجه کودکان زیر نظر مربی می‌توانند به‌راحتی تمرینات این رشته ورزشی را انجام دهند و تناسب‌اندام را تجربه نمایند.

اما نکته مهم در مورد این رشته فیتنس کودکان این است که مربی مربوطه می‌بایست همواره بر روی عملکرد کودکان نظارت داشته باشد. زیرا بروز پیچ‌خوردگی پا، شکستن دست‌وپا و بروز شیطنت‌هایی مانند پشتک‌زدن و استفاده گروهی از ترامپولین در کودکان بیش از بزرگسالان مشاهده شده است.

سخن پایانی

باتوجه‌به توضیحات و مطالبی که در مورد جامپینگ فیتنس در بخش‌های قبلی خواندیم، دریافتیم که این رشته ورزشی در صورت تمرین‌کردن اصولی می‌تواند انتخابی مناسب برای چربی‌سوزی و فرم ‌دهی بدن باشد و اگر این رشته ورزشی را تحت نظارت مربی و با رعایت اصول ایمنی انجام دهید، می‌توانید تأثیرات مثبت آن را بر روی بدن خود مشاهده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا