مقالات

انواع مکمل های بدنسازی و کاربرد آن ها

انواع مکمل ‌های بدنسازی و کاربرد آن ها

آیا مشتاقانه ورزش کرده تا به عضلات قدرتمند و اندام مورد علاقه‌تان برسید؟ اگر فکر می‌کنید که تمرینات ورزشی را درست انجام می‌دهید و بهترین برنامه رژیم غذایی را رعایت می‌کنید. اما هنوز به نتایج دلخواه خود در تناسب اندام نرسیده‌اید. پس بهتر است بیشتر درباره‌ی انواع مکمل ‌های بدنسازی و کاربرد آن ها بدانید.

شاید بدن شما به مقداری انرژی اضافی نیاز داشته باشد. در واقع منظور ما از انرژی اضافی همان مکمل‌های بدنسازی است. این مکمل‌ها به‌خصوص برای بدنسازان و سایر علاقه‌مندان به تناسب اندام تولید و روانه بازار شده‌اند.

تا این افراد بتوانند از جلسات تمرینی فشرده و برنامه غذایی سالم خود، بیشترین بهره را ببرند. ما در این مطلب، اطلاعاتی را در مورد انواع مکمل ‌های بدنسازی با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

چه ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید، چه جزء بدنسازان مبتدی باشید، تا انتهای مطلب را بخوانید تا اطلاعات مفیدی به دست آورید.

مکمل بدنسازی چیست؟

همان طور که در وب‌سایت bodybuilding.com نیز نوشته شده است، مکمل‌های بدنسازی، مواد خوراکی هستند که افراد ورزشکار با هدف عضله‌سازی، چربی‌سوزی، افزایش متابولیسم بدن، تأمین انرژی، بهبود عملکرد ورزشی و در نهایت تکمیل انواع ویتامین‌های موردنیاز بدن مصرف می‌کنند.

مکمل‌های ورزشی، به‌صورت قرص یا پودر با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند. این محصولات در انواع گوناگونی برای استفاده ورزشکاران حرفه‌ای یا افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند، تولید می‌شوند.

در واقع ورزشکاران در کنار انجام تمرینات ورزشی مناسب و داشتن یک برنامه رژیم غذایی ایده‌آل، از مکمل‌های بدنسازی استفاده می‌کنند. پروتئین‌ها، گینر‌ها، گلوتامین، کراتین و بی سی ای ای از مکمل‌های پرکاربرد در بدنسازی هستند.

در ادامه همراه ما باشید تا با انواع مکمل ‌های بدنسازی و کاربرد آن‌ها آشنا شوید. اگر می‌خواهید بیشتر بخوانید، حتما مقاله‌ی مکمل بدنسازی چیست؟ را از دست ندهید.

انواع مکمل ‌های بدنسازی پروتئینی

پروتئین مهم‌ترین ماده‌ای است که بدن یک ورزشکار برای ساخت عضلات بزرگ‌تر و قدرتمندتر به آن نیاز دارد. به‌طورکلی برای عضله‌سازی، باید پروتئین بیشتری نسبت به آنچه بدن می‌تواند از طریق رژیم غذایی دریافت کند، مصرف کرد.

از این رو برای دریافت مقدار مناسب پروتئین و تکمیل رشد عضلات، مکمل‌های پروتئینی مختلفی وجود دارند. پرمصرف‌ترین مکمل‌های پروتئینی پودر پروتئین وی، کازئین، پروتئین سویا و غیره هستند.

انواع مکمل های بدنسازی پروتئینی

اگر عدم تحمل لاکتوز دارید یا به دنبال مکمل‌های غیر حیوانی هستید، می‌توانید به سراغ مکمل‌های پروتئینی گیاهی بروید. پروتئین وی، یکی از پرطرفدارترین و مفیدترین انواع مکمل ‌های بدنسازی در بین ورزشکاران است.

این مکمل در واقع همان آب پنیر بوده که از شیر جدا می‌شود؛ اما به دلیل طعم ناخوشایند، فراوری شده و در طعم‌های مختلف وانیلی، شکلاتی و توت فرنگی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

کاربرد‌های پروتئین وی عبارت‌اند از:

⦁ افزایش حجم عضلات و بهبود وزن بدون افزایش چربی
⦁ سرعت جذب بالا با توجه به حل‌شدن پروتئین در آب
⦁ تقویت سیستم ایمنی بدن
⦁ کمک به تناسب اندام و کاهش وزن
⦁ کاهش فشار خون و قند خون

مکمل‌های بدنسازی BCAA (آمینواسیدهای زنجیره‌ای شاخه‌دار)

آمینواسیدهای شاخه‌دار (BCAA) آن دسته از درشت مغذی‌های ضروری هستند که بدن ما نمی‌تواند به طور طبیعی آن‌ها را تولید کند. بنابراین باید آن‌ها را در قالب غذا یا انواع مکمل ‌های بدنسازی، به دست آورد.

این مکمل‌ها برای افزایش رشد عضلانی و بهبود عملکرد ورزشکار مصرف می‌شوند. پودر‌های BCAA حاوی لوسین، والین و ایزولوسین مخلوط در نسبت‌های مختلف هستند.

مکمل های بی سی ای ای  به بهبود سریع بافت‌ها، ترمیم ماهیچه‌ها و در نهایت رشد عضلات اسکلتی کمک می‌کنند. از‌این‌رو ورزشکار تمرینات سخت و فشرده را راحت‌تر انجام می‌دهد. و بدن او برای تأمین انرژی موردنیاز خود، عضله‌سوزی نمی‌کند.

کاربرد‌های مکمل BCAA عبارت‌اند از:

⦁ کاهش خستگی در زمان تمرینات سنگین بدنسازی
⦁ افزایش حجم عضلات
⦁ تسکین درد‌های عضلانی
⦁ تأمین آمینواسیدهای ضروری بدن

مکمل‌های کراتین از انواع مکمل ‌های بدنسازی

مصرف مکمل کراتین، ایمن‌ترین راه برای هیدراته نگه‌داشتن ماهیچه‌ها و قوی‌کردن آنهاست. این ماده به‌صورت طبیعی در ماهی و گوشت قرمز وجود دارد. و بدن نیز آن را تولید می‌کند. پودر‌های کراتین مونوهیدرات از بهترین انواع مکمل ‌های بدنسازی برای رشد ماهیچه‌ها و تقویت‌کننده قدرت عضلات هستند.

به‌طور‌کلی، این نوع مکمل‌ها به افزایش سطح کراتین و فسفو کراتین (PCR) در عضلات و همچنین تسریع ریکاوری بین ست‌های تمرین، کمک کرده و باعث حفظ انرژی بدن ورزشکار در طول تمرینات فشرده خواهند شد. بیشتر بخوانید: بهترین مکمل های بدنسازی برای حجم چیست؟

کاربرد‌های مکمل کراتین عبارت‌اند از:

⦁ عضله‌سازی و چربی‌سوزی
⦁ بهبود و تقویت عملکرد مغز
⦁ کاهش قند خون
⦁ کمک به تسریع زمان ریکاوری بعد از تمرین
⦁ افزایش انرژی و قدرت عضلات و بهبود کیفیت تمرینات بدنسازی
⦁ آب‌رسانی به سلول‌ها و هیدراته نگه‌داشتن بدن

کمی از کاربردهای مکمل کراتین را در بالا خواندیم، حال اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این مکمل جذاب بدانید که کراتین چه فوایدی دارد؟  کراتین را چگونه باید استفاده کنیم؟ و مضرات کراتین چیست؟ حتما مقاله‌ی کراتین چیست؟ را همین حالا مطالعه کنید.

مکمل‌های گینر

پودر‌های عضله‌ساز و پودر‌های افزایش وزن، از انواع مکمل ‌های بدنسازی گینر هستند. این محصولات کالری بسیار بالایی داشته و ورزشکارانی که اختلاف وزنی شدیدی دارند، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

البته باید متناسب با بدن خود هر یک از این مکمل‌ها را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش حجم عضلانی است، مکمل‌های عضله ساز را مصرف کنید. اما اگر لاغراندام هستید، باید به سراغ افزایش‌دهنده‌های وزن بروید.

انواع مکمل بدنسازی گینر

مکمل‌های گینر تمام مواد درشت مغذی و ریزمغذی ضروری بدن ورزشکار را در ترکیبات خود دارند. البته در گینر‌های عضله ساز نسبت پروتئین به کربوهیدرات بیشتر بوده در حالی که در گینر افزایش وزن، این نسبت برعکس است.

کاربرد‌های مکمل گینر عبارت‌اند از:

⦁  تسریع عضله‌سازی و افزایش وزن با گینر
⦁ بهبود ریکاوری و کاهش زمان آن
⦁ جلوگیری از آسیب‌دیدگی عضلات
⦁ بهبود عملکرد ورزشکار

سؤالات متداول

مکمل‌های مناسب برای افزایش حجم و وزن کدام‌اند؟

به طور کلی مکمل‌های پروتئینی، BCAA، کراتین، گینر، بتا آلانین و HMB برای افزایش حجم عضلات مناسب هستند. اما بصورت تخصصی و کامل در این مقاله‌ به بررسی مکمل‌های مناسب برای افزایش وزن می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید: بهترین مکمل‌های بدنسازی برای افزایش وزن چیست؟

آیا مصرف مکمل‌های بدنسازی ضروری است؟

همان‌طور که از نام این محصولات مشخص است، در واقع تکمیل‌کننده رژیم غذایی ورزشکار و بهبود عملکرد او در تمرینات هستند. اما به این نکته توجه داشته باشید که مصرف مکمل‌ها باید زیر نظر مربی حرفه‌ای بدنسازی باشد.

حال اگر برایتان این سوال پیش آمده که بهترین مکمل های بدنسازی در ایران کدام اند؟ پاسخ سوالتان را در مقاله‌ی مربوطه پیدا خواهید کرد.

سخن پایانی

به‌طور کلی هر ورزشکار باید مکمل متناسب با بدن خودش را مصرف کند؛ کراتین، گینر، پروتئین وی، BCAA، گلوتامین و… از انواع مکمل ‌های بدنسازی پرکاربرد موجود در بازار هستند که در این متن با برخی از آن‌ها آشنا شدید.

در نهایت معیار اصلی انتخاب شما در بین این مکمل‌ها، باید تشخیص مربی بدنساز یا پزشک متخصص تغذیه بعد از بررسی توده بدنی‌تان باشد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که انواع این محصولات را باید از مراکز معتبر و داروخانه‌های دارای مجوز سراسر کشور تهیه کنید. به نظر شما مصرف مکمل برای ورزشکار ضروری است؟

در انتها اگر این اطلاعات مفید بود و به ورزش علاقه دارید مقالات زیر را پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه بفرمایید:

  1. بدنسازی چیست؟
  2. بهترین مکمل های بدنسازی برای چربی سوزی کدام اند؟
  3. فیتنس مدلینگ چیست؟ و فیتنس نچرال به چه می‌گویند؟
  4. ورزش فیتنس و تفاوت فیتنس و بدنسازی در چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا