مقالات

تفاوت فیتنس و بدنسازی

اگر علاقه‌مند به ورزش‌کردن هستید و میان دو رشته ورزشی فیتنس و بدنسازی مردد شده‌اید، مطلب “تفاوت فیتنس و بدنسازی” را از دست ندهید!

تفاوت فیتنس و بدنسازی

امروزه ورزش‌کردن، کاهش وزن، داشتن اندامی متناسب و بدون چربی و مواردی از این دست، ترند زندگی بسیاری از افراد جامعه ما شده است. در این راستا، بسیاری از افراد به ورزش‌های مختلفی روی آورده‌اند که مشهورترین آنها فیتنس و بدنسازی است.

بسیاری از افراد اما این دو ورزش را یکسان می‌دانند و فکر می‌کنند که تفاوتی میان رویکرد این دو ورزش وجود ندارد. اما باید بدانید که از نظر تعریف، شکل ورزش، هدف، رژیم غذایی و… تفاوت‌های اساسی میان این دو ورزش وجود دارد.

در ادامه این مطلب به صورت مفصل به بررسی تفاوت فیتنس و بدنسازی خواهیم پرداخت. ورزش بدنسازی چیست؟

آیا فیتنس همان بدنسازی است؟

در حالت کلی اگر بخواهیم تفاوت فیتنس و بدنسازی را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه این تفاوت و فرق خواهیم شد. فیتنس رشته‌ای ورزشی است که در آن ورزشکار قصد دارد تا وضعیت بدنی خود را با بهره‌گیری از ورزش و رژیم غذایی سالم، به وضعیتی مناسب و آرمانی برسانند.

مهم‌ترین عامل در ورزش فیتنس تمرینات هوازی است. شاید شما هم به فیتنس مدلینگ علاقه داشته باشید.

بدنسازی رشته‌ای ورزشی است که در آن ورزشکار تلاش دارد با بهره‌گیری از تمرینات سنگین همراه با وزنه و رژیم غذایی پروتئینی و بدون چربی، عضلات خود را حجیم‌تر و قدرتمندتر کند.

معمولاً تمرینات بدنسازی با استفاده از وزنه، دمبل، هالتر و… تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که ورزشکار توان ورزش‌کردن داشته باشد.
بهترین مکمل های بدنسازی در ایران کدام‌ اند؟

فرق فیتنس و بدنسازی

در این بخش به بررسی 4 تفاوت  اصلی و مهم فیتنس و بدنسازی خواهیم پرداخت.

تفاوت در حجم ماهیچه‌ها

یکی از موارد دیگر در تفاوت فیتنس و بدنسازی در تمرکز ورزشکار بر طراحی تمریناتی است که بتواند حجم ماهیچه‌ها را افزایش دهد.  از سمتی فیزیک بدنی قدرتمندی را ایجاد نماید.

اما ورزشکاران فیتنس بیش از اینکه بر روی حجم ماهیچه‌ها تمرکز داشته باشند، بر روی فرم و زیبایی آنها تمرکز می‌کنند. این به معنای آن نیست که ماهیچه‌های ورزشکاران فیتنس کوچک و کم‌توان است.

تمرکز اصلی آنها بر روی افزایش حجم ماهیچه‌ها نیست. نگرش افزایش حجم در ماهیچه‌ها باعث می‌شود تا ورزشکاران بدنسازی تا زمانی که توان داشته باشند، دست از تمرین با وزنه برندارند. اگر میخواهید بدانید که بهترین مکمل های بدنسازی برای حجم چیست؟ این مقاله را از دست ندهید.

میزان کالری دریافتی متفاوت

معمولاً رژیم غذایی ورزشکاران فیتنس به شکلی است که میزان کالری دریافتی آنها به حداقل برسد اما ورزشکاران بدنسازی معمولا در زمان پیش از مسابقات و در دوران تمرینات، به نسبت ورزشکاران فیتنس کالری بیشتری را دریافت می‌کنند.

این مورد نیز یکی از موارد دیگر در مورد تفاوت فیتنس و بدنسازی است. هنگامی که زمان مسابقات فرارسد، کالری دریافتی رژیم غذایی خود را کاهش می‌دهند تا بدنی خشک و آماده را برای مسابقات فراهم آورند.

با اینکه میزان دریافت کالری در دوره تمرینات بین ورزشکاران این دو رشته، متفاوت است اما هر دو گروه ورزشکار از یک برنامه غذایی شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، میوه‌جات، سبزیجات و… استفاده می‌کنند.

میزان پروتئین دریافتی متفاوت

با اینکه رژیم غذایی یک ورزشکار فیتنس و یک ورزشکار بدنسازی تقریباً یکسان است. اما ورزشکاران بدنسازی برای ساخت عضلات حجیم، نیاز به دریافت پروتئین بیشتری دارند.

و این موضوع باعث می‌شود تا از غذاهایی مانند ماهی، تخم‌مرغ و… در رژیم غذایی خود بهره بگیرند و مکمل‌های بدنسازی را نیز خریداری نمایند.

برنامه تمرینی متفاوت

همان طور که در سایت‌هایی همانند evolutionofbodybuilding اشاره شده است، برنامه تمرینی متفاوت یکی دیگر فرق‌های موجود در تفاوت فیتنس و بدنسازی است.

معمولاً بدنسازان زمان بیشتری را برای تمرین اختصاص می‌دهند و در طول این زمان نیز بیشتر به وزنه زدن می‌پردازند و تمایل چندانی به انجام کاردیو ندارند، در حالی که ورزشکاران فیتنس اغلب زمان خود را صرف انجام حرکات کاردیو می‌کنند و زمان کمتری را به وزنه زدن می‌پردازند.

همان‌طور که بیان شد، برنامه‌تمرینی و شکل تمرینات بدنسازان بر خلاف ورزشکاران فیتنس به افزایش حجم ماهیچه‌ها می‌پردازد؛ این در حالی است که ورزشکاران فیتنس بیشتر بر روی کشش عضلات تمرکز دارند.

برای ساختن عضلات شکم و پهلو ی زیبا و خوش فرم خواندن مقاله ی تمرینات فیتنس شکم می‌تواند کمکتان کند.

سخن آخر! فیتنس یا بدنسازی؟

حال که بیشتر از پیش با این دو ورزش آشنا شدید، تصمیم دارید که کدام یک را به‌عنوان ورزش حرفه‌ای خود انتخاب نمایید؟ فیتنس یا بدنسازی؟ بسیاری از افراد امروزه علاقه‌مند به ورزش هستند، در انتخاب فرایند ورزشی میان این دو رشته مردد می‌شوند و اغلب این افراد همواره می‌پرسند که ” کدام یک بهتر است؟ فیتنس یا بدنسازی؟”

اما بهتر است بدانید که در میان رشته‌های ورزشی هیچ یک بر دیگری برتری ندارد و شما می‌بایست بر اساس نیاز خود و هدفی که در سر دارید، از میان این دو رشته، یکی را برگزینید. اگر به افزایش حجم ماهیچه‌ها و هیکل‌های درشت و حجیم علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌شود تا بدنسازی را انتخاب نمایید اما اگر فکر می‌کنید که به تناسب‌اندام و فرم دهی بدن علاقه‌مندید فیتنس ورزش موردعلاقه شماست. در پایان امید است که مطلب “تفاوت فیتنس و بدنسازی” برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

مطالب مرتبط پیشنهادی :

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا