مقالات

فیتنس لایف استایل

فیتنس لایف استایل

امروزه برخورداری از اندام متناسب، زیبا و خوش‌فرم، آن چیزی است که هرکسی آن را می‌خواهد و آرزوی داشتنش را دارد. در مطالب قبلی بیان داشتیم که برای بهره‌مندی از این اندام جذاب، می‌بایست سبک زندگی خود را به فیتنس لایف استایل تبدیل نمایید. و در تمامی جنبه‌های زندگی اصول فیتنس را رعایت نمایید. در این مطلب قصد داریم تا به طور مفصل و کامل‌تر به بیان و معرفی فیتنس لایف استایل بپردازیم و هر یک از اصول فیتنس را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین، اگر شما نیز علاقه‌مندید تا در این رابطه اطلاعاتی را کسب نمایید، تا پایان همراه ما باشید.

هدف گذاری در فیتنس لایف

هدف شما از ورزش فیتنس نباید نتیجه‌گیری سریع و تنها دست‌یابی به اندامی خوش‌فرم و متناسب باشد. بلکه باید فیتنس را به‌عنوان هدفی بلندمدت در نظر بگیرید و ورزش‌کردن، رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم را برای طولانی‌مدت رعایت نمایید.تا همواره در راستای پیشرفت و سلامتی حرکت نمایید. در کنار سلامتی، شما می‌توانید پس از مدتی به هدف کوتاه‌مدت خود یعنی برخورداری از بدن خوش‌فرم و جذاب به صورت فیتنس نچرال نیز دست پیدا کنید.

فیتنس لایف استایل

اصول فیتنس لایف استایل

همان‌طور که در مطالب قبلی نیز اشاره کردیم، تمرین‌کردن، رژیم‌ غذایی مناسب و نکات سبک زندگی سالم، مواردی هستند که فیتنس لایف استایل را تشکیل می‌دهند و شما برای دست‌یابی به بدنی متناسب، می‌بایست هر سه را رعایت نمایید.

تمرین‌کردن

یکی از سه اصل فیتنس لایف استایل، تمرین‌کردن و انجام تمرینات فیتنس است. تعداد دفعات تمرین در هفته، برنامه تمرینی، زمان هر جلسه تمرینی، نظارت مربی فیتنس و… نکاتی هستند که در مورد این اصل می‌بایست موردتوجه قرار دهید. شما می‌بایست بر اساس سطح ورزشی خود، اقدام به تنظیم جلسات تمرینی در هر هفته، زمان هر جلسه تمرینی و برنامه تمرینی نمایید.

اگر مبتدی هستید، می‌بایست 3 الی 5 جلسه در هفته تمرین کنید و زمان هر جلسه تمرینی نیز بین شصت الی نود دقیقه باشد. اگر بیش از یک سال است که ورزش‌کردن را به‌صورت منظم پیگیری می‌نمایید، می‌توانید تعداد جلسات خود را افزایش دهید و 5 الی 7 جلسه تمرینی را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.زمان هر جلسه تمرینی می‌بایست بین شصت الی نود دقیقه باشد.

اگر فردی حرفه‌ای هستید، می‌توانید هر روز تمرین کنید و زمان تمرینی شما نیز می‌توانید تا دو ساعت طول بکشد. ضمناً میزان سختی تمرینات نیز می‌بایست بر اساس توان شما و نظر مربی، تنظیم گردد. غیبت در جلسات تمرین اکیداً ممنوع است و مهم‌ترین نکته این است که به‌صورت منظم به باشگاه بروید و تمرینات خود را پیگیری نمایید.

رژیم غذایی مناسب و سالم

به‌عنوان یکی از سه سبک فیتنس لایف، رژیم غذایی سالم و مناسب نیز از بسیار مهم است و می‌تواند در نتیجه نهایی و سلامتی شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به فیتنس لایف استایل و زندگی سالم از مربی یا مشاور ورزشی خود بخواهید رژیم غذایی مناسبی را برای شما طراحی کند. با اینکه نمی‌توان برای همه افراد نسخۀ واحدی را پیچید اما باید بدانید که نکات اساسی در مورد رژیم غذایی وجود دارد که تمام ورزشکاران فیتنس می‌بایست آنها را رعایت نمایند.

  1. مصرف غذاهای ناسالم مانند سوسیس و کالباس، نوشابه‌‌های گازدار، قند، روغن ترانس و… را متوقف نمایید.
  2. به میزان کافی آب بنوشید.
  3. بجای فست‌فود و سرخ‌کردنی‌ها از غذاهای سالم و آب‌پز استفاده نمایید.
  4. پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید
پروتئین‌ها:

استفاده از پروتئین‌ها در برنامه غذایی فیتنس لایف استایل و فیتنس امری ضروری است. در کنار تبعیت از یک برنامه ورزشی و رعایت مواد غذایی که نباید مورداستفاده قرار گیرند از جمله غذاهای چرب، نوشابه و…، مصرف پروتئین‌ها نیز برای عضله‌سازی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بسیاری از پژوهشگران در مورد اهمیت و میزان مصرف پروتئین‌ها به تحقیق پرداخته‌اند و دریافتند که مصرف سی گرم پروتئین در هر وعده غذایی می‌تواند باعث ریکاوری عضلات بدن شود و شرایط لازم برای عضله‌سازی را فراهم آورد.

از جمله فواید استفاده از پروتئین‌ها می‌توان به افزایش متابولیسم، ترمیم ریز آسیب‌ها و کمک به رشد عضلات و کنترل اشتها و کاهش گرسنگی اشاره کرد. لیست برخی از مواد غذایی که دارای پروتئین هستند، به شرح زیر است:

پروتئین مواد غذایی

سینه مرغ، سینه بوقلمون، گوشت گاو، پنیر سوئیسی، گوشت بره، ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون، ماهی ساردین، لوبیا سیاه، بادام، تخم کدو، تخم‌مرغ، پروتئین آب پنیر، ماست یونانی، توفو، اسفناج، روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن دانه کتان، روغن آووکادو، کلم بروکلی، جوانه‌ها، موز، گریپ‌فروت، قارچ، میگو، تن ماهی، آجیل، سویا، جو دوسر، کیوی، شیر، زردآلو خشک‌شده، برنج قهوه‌ای، کشک، عدس، کره بادام‌زمینی، کرفس و…

کربوهیدرات‌ها در فیتنس لایف استایل:

کربوهیدرات‌ها در تأمین انرژی بدن، ریکاوری عضلات و افزایش حجم عضلانی بدن مؤثر هستند و از این رو، باید در برنامه غذایی بدنسازان و ورزشکاران فیتنس جای داشته باشند. از جمله مزایای استفاده از کربوهیدرات‌ها در برنامه غذایی می‌توان به تنظیم گلیکوژن ماهیچه‌ها، جلوگیری از تخریب عضلات و ریکاوری آنها اشاره کرد.

اما باید توجه داشته باشید که نباید در مصرف این دسته از مواد غذایی زیاده‌روی شود زیرا ممکن است این دسته از مواد غذایی با انباشت در بدن به‌عنوان چربی ذخیره شوند. پیشنهاد می‌شود تا در کنار مواد غذایی دارای کربوهیدرات در بدن، از پروتئین‌ها نیز استفاده نمایید تا احتمال ذخیره شدن کربوهیدرات‌ها به‌عنوان چربی در بدن کاهش یابد.

از جمله مواد غذایی دارای کربوهیدرات که مناسب برنامه غذایی ورزشکاران بدنسازی و فیتنس هستند، می‌توان به سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها، سیب‌زمینی شیرین، نان گندم سبوس‌دار و ماکارونی سبوس‌دار اشاره کرد.

سعی کنید تا این ماده غذایی را نیز به میزان لازم در برنامه غذایی خود بگنجانید. برای اطلاع از میزان کربوهیدرات لازم در هر وعده می‌بایست با کارشناس تغذیه و یا مربی خود مشورت نمایید. می‌توانید با تشخیص دکتر تغذیه و مشاور ورزشی، در کنار استفاده از غذاهای طبیعی و سالم، از مکمل بدنسازی ورزشی نیز استفاده نمایید.

نباید‌ها در فیتنس لایف‌استایل

برای داشتن سبک زندگی یا همان فیتنس لایف استایل، مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر، دخانیات و… را فراموش کنید. از مصرف غذاهای چرب و ناسالم دست بکشید.

تمرین زیادی می‌تواند مخرب باشد، پس آن را فراموش کنید. استفاده از مکمل‌های ورزشی بدون نظر پزشک یا مشاور ورزشی و به‌صورت خودسرانه می‌تواند خطرناک باشد.به دنبال تأثیرات آنی و لحظه‌ای نباشید.

در کل می‌توان گفت که برای رسیدن به هدف اصلی خود یعنی برخورداری از بدنی سالم و متناسب، می‌بایست زندگی خود را سالم‌سازی کنید و از بروز هرگونه فعالیت ناسالم جلوگیری به عمل آورید.

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب دریافتیم که اگر قصد داریم به بدنی سالم و متناسب دست یابیم می‌بایست اصول فیتنس لایف استایل را رعایت نماییم و اگر چنین نکنیم، فعالیت ورزشی و رژیم غذایی ما حتی می‌تواند به بدن ما آسیب برساند. در همین راستا باید به توصیه‌ها و نکات ذکرشده در مورد اصول فیتنس لایف استایل عمل کنیم. در پایان امید است که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا