مقالات

فیتنس نچرال

فیتنس نچرال چیست؟

امروزه ورزش فیتنس بیش از پیش موردتوجه همگان قرار گرفته و این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد با معرفی خود به‌عنوان مربی، اعلام دارند که رسیدن به اندام متناسب بدون تزریق دارو و استروئید غیرممکن است. در حالی که این ادعا کاملاً دروغ است. اگر ورزشکاری قصد داشته باشد، اندامی متناسب و متقارن دست یابد و برای رسیدن به هدف خود عزمی جدی داشته باشد. رعایت اصول فیتنس نچرال می‌تواند فرد را به هدف موردنظرش برساند. در ادامه این مطلب به بررسی فیتنس نچرال یا همان فیتنس طبیعی می‌پردازیم و شرایط انجام این چالش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دوری از مکمل یا استروئید ؟!

برخلاف تصور عام، فیتنس نچرال به معنی عدم استفاده از مکمل‌های نیست. چیزی که استفاده از مکمل‌های ورزشی را خطرناک می‌کند، استفاده مکمل غیراورجینال، غیرمجاز و بدون مشورت پزشک است.

مصرف مکمل در فیتنس نچرال

از سمتی نیز صرفا مصرف مکمل اثربخش نیست. مصرف مکمل باید در کنار یک رژیم درست و برنامه تمرینی درست باشد تا اثربخش باشد. در غیر این صورت زیاده روی در مصرف مکمل‌ها و غیراصولی مصرف کردن آن اثرات آسیب پذیری خواهد داشت.

دوری از استروئید

در فیتنس فرد می‌تواند با رعایت اصول فیتنس یعنی تغذیه و رژیم غذایی سالم، انجام تمرینات ورزشی و رعایت سبک زندگی سالم، اندام خود را به بهترین حالت ممکن برساند. در بسیاری از موارد ورزشکاران تلاش دارند تا با استفاده از استروئیدها و داروهای غیرمجاز زودتر از موعد و سریع‌تر به هدف خود برسند.

اما ورزشکارانی که فیتنس نچرال یا فیتنس طبیعی را در دستور کار خود قرار می‌دهند تلاش می‌کنند تا با رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش‌کردن اندام خود را به اندامی متناسب تبدیل نمایند.

عوارض استفاده از داروهای غیرمجاز

باتوجه‌به اینکه مصرف استروئیدها دارای عوارضی برای بدن است، فیتنس نچرال پیشنهاد می‌شود. یعنی ورزش و تغذیه در کنار یکدیگر باید اصولی و درست باشد. و نکته مهم این‌جاست هم علاوه بر تمرین، برنامه تغذیه و مصرف مکمل نیز باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه و متناسب با ورزش مورد نظر باشد!

هدف از چالش نچرال دست‌یابی به بدنی متناسب و متقارن است اما بدون مصرف استروئیدها! در این چالش نیز ورزشکار می‌بایست به اصول کلی ورزش فیتنس متعهد باشد و سبک زندگی سالمی را رعایت نماید.

فاز اول فیتنس نچرال

بهترین روش برای عضله‌سازی و فراهم‌آوردن بدنی متوازن و قدرتمند، انجام حرکات فیتنس به صورت درست و اصولی است. این موضوع درست است که کار با دمبل عضله را تحت‌فشار قرار می‌دهد و این موضوع باعث رشد و شکل‌گیری آنها می‌شود.

اما نکته اینجاست که انجام هر تمرین و برنامه تمرینی دارای یک هدف مشخص است. این موضوعی است که سایت‌هایی همانند lifelinefitness نیز بر آن تاکید دارند.

تمرینات فیتنس نچرال

برای مثال فردی که برای مسابقه آماده می‌شود، تعداد دفعات تمرین او در روز، عضلات هدف و … به صورت کلی متفاوت با افراد دیگر است. برای مثال فردی که صرفا هدف تناسب اندام را از ورزش دارد. پس لازم است دوباره اشاره کنیم که برای رسیدن به هر هدفی برنامه تمرینی و رژیمی متفاوتی مورد نیاز است.

فاز دوم فیتنس نچرال

ما در فیتنس نچرال از تمامی داروها و استروئیدها دور خواهیم بود. در نتیجه برای افزایش اثربخشی باید دقت بیش‌تری روی رژیم و مکمل‌های مصرفی داشته باشیم.

تغذیه فیتنس نچرال

بهتر است با استفاده از مواد غذایی ارگانیک کیفیت رژیم غذایی خود را افزایش دهیم. مواد غذایی مورد نیاز باید دارای مواد مغذی برای بدن باشند. از سمتی دیگر به چربی‌سوزی نیز کمک کنند. مهم‌ترین مواد غذایی عبارتند از :

  • آب: آب یکی از مهم‌ترین عوامل ساخت عضله و چربی‌سوزی است.
  • تخم‌مرغ: منبع پروتئین است و می‌بایست در برنامه ورزشکار قرار گیرد.
  • ماهی: یکی از برترین منابع پروتئین است که می‌تواند در هفته یک الی دو بار مورداستفاده قرار گیرد.
  • آجیل: آجیل منبع کلسیم، منیزیم، آهن، پروتئین و… است و باید در رژیم غذایی یک ورزشکار فیتنس نچرال قرار داشته باشد.
  • حبوبات: باتوجه‌به اینکه حبوبات دارای پروتئین سرشاری هستند می‌توانند در دستور غذایی ورزشکاران فیتنس نچرال قرار گیرند.
  • چای سبز: چای سبز باتوجه‌به کمک به سوخت‌وساز بدن و وجود کافئین و فلاونوئید می‌بایست در رژیم غذایی ورزشکار فیتنس نچرال قرار داشته باشد.

نکات رژیم غذایی و ورزشی یک ورزشکار فیتنس نچرال

یک ورزشکار فیتنس طبیعی می‌بایست در برنامه تمرینی خود فشار ورزش‌های هوازی را بیشتر کند و ورزش‌هایی مانند شنا، دوچرخه‌سواری و… را برنامه روزانه خود بگنجاند. استفاده از سبزیجات می‌تواند بسیار مفید باشد.

ورزش‌ های هوازی

زیرا سبزیجات دارای فیبر بالایی هستند و این موضوع باعث می‌شود در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید. می‌توانید پیش از تمرین، به‌جای استفاده از مکمل‌ها، از قهوه طبیعی استفاده نمایید. استفاده از قهوه طبیعی باعث افزایش انرژی و کالری سوزی بیشتر می‌شود.

ماه‌های دوری از کراتین

می‌توانید در ماه‌هایی که در زمان استراحت و عدم مصرف کراتین هستید، مواد غذایی سالمی مانند گوشت قرمز، ماهی و… را جایگزین کراتین کنید.خواب منظم و کافی نیز نکته بسیار مهمی است که باید رعایت کنید، به این شکل که می‌بایست روزانه 8 ساعت بخوابید.

بهترین زمان خواب ساعت 10 شب الی 6 صبح است. استفاده از میوه‌ها را فراموش نکنید و آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ترکیب عسل و آب‌لیمو بسیار مفید است. زیرا می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نماید و پاک‌سازی بدن را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

در پایان نیز باید گفت که تمامی موارد گفته شده به صورت کلی می‌باشد. در نتیجه برای رسیدن به یک بدن خوب و متناسب نیاز داریم تا از رژیم غذایی اصولی و برنامه تمرینی صحیح استفاده کنیم.

مطالب مرتبط :

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا